”Ett flerspråkigt lärande bäddar för bättre kunskaper i svenska”

Spännande debattartikel i DN från Språkrådet: Flera studier visar att barn som får använda sitt starkaste språk för att lära sig skolans ämnen – samtidigt som de lär sig majoritetsspråket – får bättre studieresultat. Om vi menar allvar med att invandrade ­personer ska lära sig svenska måste vi utforma hållbara strategier för ett fler­språkigt lärande. Det skriver representanter för Språkrådet. PUBLICERAD 2018-07-20 Läs artikel här: https://www.dn.se/debatt/andra-ej-i-klara-ett-flersprakigt-larande-baddar-for-battre-kunskaper-i-svenska/ eller som PDF här: DN Debatt Ett flerspråkigt lärande bäddar Läs mer…

“Modersmålsundervisningen är jätteviktig!”

Denna artikel är hämtad från Miljöpartiets jämställdhets- och mångfaldskommitté (jmk), källa nedanför artikel.  Har du någon gång fått höra påståendet att det är bäst att elever med annat modersmål än svenska lär sig svenska språket och inte har modersmålsundervisning? Inget kunde vara mer fel. Det finns nämligen inget motsatsförhållande mellan svenska språket och annat modersmål. Det är tvärtom så att det ena stärker det andra. Modersmålsundervisning är viktigt för flerspråkiga individer och forskning visar på Läs mer…

Personuppgiftspolicy

Så behandlar vi dina personuppgifter

Från den 25 maj gäller GDPR (EU:s nya dataskyddsförordning) och vi på Språkservice 24 vill informera om hur vi behandlar dina personuppgifter. Läs mer om GDPR här: https://www.datainspektionen.se/lagar–regler/dataskyddsforordningen/

Det är viktigt för oss att du känner dig trygg med att vi hanterar din personliga information med största omsorg och i enlighet med GDPR. Vår nya personuppgiftspolicy kan läsas här. (mer…)

Språkservice 24:s senaste konferens i “Planering i modersmålet – en didaktisk utmaning”

    Tema för vår senaste konferens var ”Planering i modersmålet – en didaktisk utmaning”. Vi behandlade följande frågeställningar: Vad är syftet med modersmålet enligt styrdokumentet? Skollagen Former för språkinlärningen i en främmande språkmiljö Cummins modell för språkbehärskning – Låg och Hög kognitiv nivå Värdeord i kursplanen Planerings grunder och faktorer som påverkar språkinlärningen Planeringen – en del av det systematiska kvalitetsarbetet tillsammans med processerna för genomförande, utvärdering och uppföljnig.