Stor grattis på modersmålsdagen till alla duktiga språklärare!
Varje år firas modersmålsdagen – den 21 februari – i syfte att främja människas rättighet att tala och utveckla sitt språk och kultur. Språk är ett medel för kommunikation men även ett verktyg för lärande. Modersmålet är en del av varje människans identitet, tillhörighet och kultur. Språkservice24 firar modersmålsdagen genom att publicera här en del fina berättelser från modersmålslärarens arbete, utsagor som värmer hjärtat och ögonblick då man känner sig uppskattat av sina elever.
Det är det som ger oss energier och vardagsfröjd!
Som modersmålslärare upplever jag hur modersmålet kan hjälpa mina elever med kunskap om sitt språk och att de kan lyckas med andra ämnen och känna trygghet i ett nytt land. Jag tycker hela livet blir mycket bättre med starka rötter i modersmålet.
- Sousan, modersmålslärare i persiska
Jag kände mig varm inombords samt upplevde att jag gjorde något gott och nödvändigt när en elev sa till mig att han är väldigt glad att ha studiehandledning med mig. Det var svårt för honom att förstå några uppgifter utan stöd i sitt modersmål.
- Valeriia, modersmålslärare i ukrainska
Fantastisk känsla är det när mina elever springer till undervisningen och ropar med glädje: "Där kommer min finskalärare". Det känns oerhört varmt i hjärtat.
- Mervi, modersmålslärare i finska
Under temat "Arabiska, mitt modersmål" gjorde mina elever en utställning för att fira den internationella modersmålsdagen, och synliggöra hur viktig modersmålspråket är i deras liv. På vissa skolor, jag undervisar i, valde eleverna att berätta sagor som deras föräldrar lärt dem, på andra valde eleverna att tävla genom att nämna så många ord som möjligt på modersmålet, och för att utmana dem valde jag 6 område som orden måste tillhöra. Trots deras unga ålder (Åk 1-3) kunde mina elever namnge 93 ord. Jag var helt imponerad att de kan så många ord på deras modersmål. En elev sa att sitt modersmål är en krona på sitt huvud vilket gjorde mig nöjd och stolt.
- Hassina, modersmålslärare i arabiska
En elev brukar alltid visa medkänsla, det gör hon t.ex. när jag är trött, och på vägen dit brukar det vara kallt, då visar hon medkänsla genom att komma och uppmuntra mig och välkomna mig med en varm och hård kram, då mår jag mycket bättre. En annan upplevelse var när min före detta elev hälsade på mig två gånger efter att ha börjat på gymnasium!
- Nigar, modersmålslärare i kurdiska
En positiv upplevelse var när en elev i åk 7 blev tillfrågad, varför hon läste modersmål och svarade med fina kommentarer. Jag har de i mina röstmeddelanden. En annan viktig upplevelse var att en elev i åk 6 klarade det officiella grekiska testet Pistopioisi Elinomatheias som äger rum i Stockholm och utformas av oberoende personer, ofta från ambassaden.
- Dina, modersmålslärare i grekiska
Min favorit aktivitet med eleverna är att spela "stad-land-flod". Spelet går ut på att bestämma en bokstav och sedan hitta ett förnamn, en stad, ett land, en kändperson eller mat som börjar med den bestämda bokstaven. Det är jätteroligt spel för alla åldrar. Allt som behövs är papper och en penna! Jag är glad över att se hur eleverna har utveclat sig i språk, geografi, samhälle och kultur tack vare spelet "stad-land-flod".
- Elif, modersmålslärare i turkiska
Jag har två pärlor till elever i modersmål som är otroligt studiemotiverade och intresserade av sitt modersmål. Det är intressant att jobba som modersmålslärare för man är med sina elever under deras utveckling och man känner sig stolt genom sina elevers prestation. En underbar känsla att undervisa eleverna som är positiva och vill lära sig allt om sitt språk och använda det både i sin vardag och i studierna.
- Marghalay, modersmålslärare i dari
Jag upplever att modersmålsundervisningen är präglad av värme, nyfikenhet och stolthet över vårt språk och vår kultur. Gemenskapen i gruppen är också utöver det vanliga. Modersmålet är inte bara viktigt för barnens identitet utan också för självkänslan, som i sin tur gynnar hela skolgången. Föräldrarna hör ofta av sig och berättar att barnen pratar hemma med dem men även med sina kusiner eller far- eller morföräldrar om vad de har lärt sig eller vad vi har pratat om under lektionen. Det visar ju vikten av vår roll som modersmålslärare. Efter lektionerna kommer eleverna oftast fram och tackar och säger att de hoppats att lektionen skulle varit längre. Det värmer såklart och jag tänker likadant. Tiden går fort när man har planerat en lektion med omsorg och eleverna jobbar med glädje. Att befästa kunskaperna, att lära sig nya saker och att tillämpa allt detta i en miljö som känns trygg är viktigt och jag känner att jag har lyckats med det.
- Eva, modersmålslärare i spanska
Jag känner mig glad över att hjälpa, stödja och bidra till att eleverna utvecklar språket och för att ge dem en lärorik undervisning. En värmande händelse var med en elev som hade lektion och till slut blev mycket engagerad och intresserad. Han frågade mig om vi kunde ha lektion igen, senare på eftermiddagen och när vi kommer att ha nästa lektion, eftersom han ville försätta med modersmålsundervisningen och lära sig mer och utveckla språket. Alla elever är glada och nöjda och ser fram emot nästa lektion.
- Sevda, modersmålslärare i bulgariska
Modersmålsundervisning spelar stor roll i samhället. Det är inte bara att lära sig språket. Det handlar om att anpassa sig till ett nytt land, en ny kultur, att stärka identiteten och vara stolt över den man är. Detta påverkar vårt bemötande av människor i samhället. Jag arbetar som modersmålslärare i uzbekiska sedan 12 år. Under denna långa period har jag mött olika ansikten, mer eller mindre glada, tråkiga, nyfikna, intressanta, mer eller mindre belevade. Men dem alla är mina nära och kära. När jag får uppskattning från mina elever och deras föräldrar, då börjar jag känna mig som en nyttig människa och försöker ännu mer att uppmuntra dem att utvecklas. För UZBEKISKA är världens finaste språk. Här kommer en liten dikt på uzbekiska:
Ona tilim jon dilim, Sen o’zingsan jon dilim. Yuragimning to’rida, Sayrab turgan bulbulim. Sen borsan men tirikman Suyukliman, suyukman. Men sen bilan ardoqli, Men sen bilan buyukman!
(Mitt modersmål är mitt språk i hjärtat, du är min själ.
I mitt hjärtas nät, Min sjungande näktergal.
När du är borta lever jag, jag är söt, jag är älskad.
Jag är hedrad med dig, jag är bra med dig!)
Gulnora, Modersmålslärare i uzbekiska